Er du umotiveret? Sådan kommer du videre

er du umotiveret

Føler du dig umotiveret? Har du tendens til at overspringshandle og have svært ved at få gjort de ting, der står på to-do-listen? Her er en guide til, hvordan du kommer videre, når du føler dig umotiveret samt tips til, hvordan du får tingene gjort og gode råd til, hvordan du får motivationen tilbage.

Læs også: 10 tips til at få gang i din nyopstartede virksomhed

Er der noget, du er bange for?

Er der noget, der holder dig tilbage for at opnå dine mål? Er der noget, du er bange for angående dit arbejde? Det kan være, at du er bange for, at du er utilstrækkelig i en opgave, eller at den vil tage alt for lang tid at få løst? Måske har du opbygget en falsk frygt, som gør, at du udskyder det igen og igen. Det kan også være en frygt for, hvad andre tænker? Sådan kan jeg godt selv have det nogle gange, når jeg skal vise mit arbejde frem.

Skriv ned, hvad du frygter, og hvorfor du frygter det. Herefter laver du en af opgaverne, og skriver ned, hvordan det gik i forhold til din frygt. Eksempel: Jeg er bange for, at opgaven tager for lang tid at løse. Skriv, hvor mange timer, du tror det vil tage, og lav så herefter opgaven. Når opgaven er løst, skriver du ned, hvor lang tid det tog. Du vil højst sandsynlig opdage, at det slet ikke tog så lang tid, som du regnede med. Din frygt er nemlig sjældent så slem, som du gør den til, og denne øvelse er en meget god måde at bevise det over for dig selv på.

Har du for mange bolde i luften?

Som selvstændig og mor kender jeg kun alt for godt til at have for mange projekter i gang på samme tid. Måske vil du også gerne det hele på en gang, og måske har du fået sagt ja til lidt for mange opgaver?

Der er forskellige ting, som du kan gøre, når du ikke kan følge med. Det første du skal gøre er at prioritere din tid. Hvad er vigtigst at få gjort først? Når du har et overblik over dine opgaver, og har prioriteret dem, kan du finde ud af, om du selv kan nå det hele. Hvis ikke kan du få en hjælpende hånd. Hyr en til at hjælpe dig med nogle af dine opgaver. Der er måske endda nogle af opgaverne, som du gerne selv vil slippe for at lave, og så er det en god idé at få nogle til at hjælpe med dem.

Har du glemt din passion?

Har du en masse arbejdsopgaver, som du slet ikke synes er spændende? Så er du måske kommet til at sige ja til noget arbejde, som du ikke er passioneret omkring? Den bedste måde at motivere dig selv på er ved at lave noget, som du synes er sjovt. Din passion kan godt ændre sig løbende, så sørg for at mærke efter en gang imellem og tjekke op på, om du stadig arbejder med det, du er passioneret omkring.

Læs også: Sådan sætter du de rigtige mål for dig selv og din business

Har du svært ved at sige fra?

Det kan være svært at sige nej til arbejdsopgaver, og det kan være svært at sige fra over for kunder. Men det er altså helt okay! Sig nej til det arbejde, som du ikke har lyst til, og sig nej til de kunder, som du ikke vil arbejde med. At sige ja til arbejde, du faktisk ikke har lyst til, er med til at demotivere dig, og disse opgaver kan hurtigt komme til at hænge dig langt ud af halsen.

Bliver du distraheret?

Det er nemt at blive distraheret i løbet af dagen. Hvis du arbejder hjemmefra, kan det være oprydning og vasketøj, der distraherer, og det kan derfor være en god idé at arbejde væk fra hjemmet en gang imellem.

Herudover er der de sociale medier, som kan være en slem tidsrøver. Så slå notifikationerne fra på Facebook, Instagram, Snapchat osv., så du ikke hele tiden bliver forstyrret af det. Sociale medier kan virkelig være med til at distrahere os, og hvis du lukker ned for det, vil det helt sikkert spare dig for en masse overspringshandlinger.

Hvornår arbejder du bedst?

Arbejder du bedst tidligt om morgenen, midt på eftermiddagen eller måske sent om aftenen? Prioriter din tid, så du så vidt som muligt kan arbejde på det tidspunkt, hvor du arbejder bedst. Hvis du for eksempel arbejder bedst om morgenen, så start med de “tunge” opgaver der, og tag så de nemmere opgaver senere på dagen, hvor du ikke er lige så veloplagt.

Glemmer du at fejre dine succeser?

Sørg for at fejre dine succeser – også de små! Det gør hverdagen sjovere, og motiverer dig til at fortsætte. Hvis du er en person, der godt kan lide belønninger, så kan du også belønne dig selv, når du har nået en bestemt opgave eller et bestemt mål. Man må yde, før man kan nyde 😉

Husker du at holde fri?

Hold de pauser du har brug for i løbet af dagen. Det er også okay at tage en hel dag ud af kalenderen en gang imellem, hvor du forkæler dig selv, og holder helt fri. Vi har brug for at lade op og slappe af nogle gange, for at vi kan yde vores bedste.

Lever du sundt?

Sover du om natten, drikker du vand, og spiser sund kost? Og hvad med motionen, sørger du for at få rørt dig? En sund livsstil er med til at give os mere overskud i hverdagen, og for mange giver det også point på selvtillidskontoen, når vi er gode ved os selv. Mere overskud i hverdagen er lig med mere motivation for at få tingene gjort.

Læs også: Syv tips til at spare tid i din travle hverdag

Har du andre gode råd til, hvordan man kommer videre, når man er umotiveret?

Lær at lave en blog

Lær, hvordan du laver din egen blog på eget domæne. Jeg viser dig step by step, hvordan du opretter en blog på WordPress helt fra bunden.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.