Brug de sociale medier effektivt som selvstændig

brug de sociale medier effektivt som selvstændig
Facebook, Snapchat, Instagram, Pinterest, Twitter…. Hvor skal du bruge din tid? Hvordan kommer du i gang, og skal du være alle steder? Jeg oplever ofte selvstændige, der er frustreret over, hvordan de skal bruge de sociale medier. Det kan være både tidskrævende og uoverskueligt, men det behøver faktisk slet ikke at være så svært. I denne guide viser jeg dig, hvordan du effektivt kan bruge de sociale medier som selvstændig.

Stil dig selv disse spørgsmål:

Hvad er din niche?

En af de vigtigste ting for at få succes på de sociale medier er ved at have et klart budskab. Du skal altså finde din niche og sørge for at gøre det klart for folk, hvad du beskæftiger dig med. Vær specifik og hold det enkelt. I stedet for at fortælle om alt mellem himmel og jord, skal du snævre dit indhold ind. Det er bedre at satse på at ramme en mindre og præcis målgruppe end at prøve at ramme alle!

Hvem er din målgruppe?

For at komme godt fra start på de sociale medier, er det en god idé at definere din målgruppe. Hvem vil du gerne ramme, og hvad er deres interesserer? Find også ud af, hvilke sociale medier din målgruppe bruger. Der er ingen grund til at bruge tid på sociale medier, hvor dine potentielle kunder ikke er. Det er bedre at bruge ekstra tid på de rigtige sociale medier i stedet for at være på dem alle. Samtidig er det også vigtigt, at du er i øjenhøjde med dine følgere, og det er du blandt andet ved at være de steder, hvor de befinder sig.

Hvorfor gør du det, du gør?

Du har sikkert hørt før, at du skal finde dit “why”. Din passion. Folk kan godt lide historier, der bliver fortalt af passionerede mennesker, og det er derfor vigtigt at vide, hvorfor du gør, hvad du gør, og sørge for at fortælle det til dit publikum.

Hvordan er du som person?

Hvis du beslutter dig for at være på de sociale medier, så giv noget af dig selv. Først og fremmest skal du være ærlig og troværdig, men du skal også tænke på, hvad der gør dig unik. Hvilke skæve personlighedstræk har du? Vis verden, hvem du er med op- og nedture, vis både de gode dage, de dårlige dage og dine fejl. Folk kan godt lide det skøre og ægte.

Tre tips til at få succes på de sociale medier

Vær ekspert

Når du ved, hvad din niche er, gælder det om at få ekspertstatus inden for den. Få folk til at se dig som en, der ved en masse om lige præcis det emne. Det gør du ved at dele ud af din viden, fortælle om emnet og fortælle om dine erfaringer om emnet. Hvad har virket for dig, og hvad har ikke? Der er meget større chance for, at du får flere følgere, hvis du taler specifikt til en bestemt målgruppe. Når du prøver at ramme alle, rammer du sjældent nogle.

Dokumenter dit liv

Det kan være svært at finde på indhold til sine sociale medier, men i bund og grund handler det egentlig bare om at dokumentere dit liv. Lad det blive en rutine, at du hver dag deler noget på dine sociale medier. Det skal ikke være perfekt, men i stedet troværdigt og ærligt. Hvad laver du på kontoret, skete der noget spændende til et møde, hvad arbejder du på, hvad fylder i dine tanker, og hvilke erfaringer og tips og tricks kan du dele med dit publikum? Det kan være en bog, du har læst om emnet. En anden selvstændig inden for din niche, der er værd at følge eller noget helt tredje.

Lav video

Vi kan ikke komme udenom, at video er kommet for at blive. Derfor anbefaler jeg også, at du kaster dig over det at lave små videoer. Det kan gøres meget simpelt, og uden at du behøver at være særlig god til teknik. Du kan nemt optage en video til IGT, dele en story eller lave en Facebook Live. I starten vil det højst sandsynligt være svært, og du vil føle, at det er akavet, og hvad skal du overhovedet sige? Og er der overhovedet nogle, der følger med? Det er okay, at det føles akavet, og det er okay, at dit indhold ikke bliver perfekt. Det vigtigste er, at du deler ud, og fortæller dine historier.

Bruger du de sociale medier effektivt i din business? Hvilke erfaringer har du med det?

E-BOG: Blog dig til flere kunder




Lær, hvordan du kommer i gang med din egen virksomhedsblog, og blogger dig til flere kunder.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få e-bogen tilsendt direkte til din indbakke.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.