Ja, jeg tager mig betalt for mit arbejde

jeg tager mig betalt for mit arbejde

Åh, jeg bliver så træt af folk, der tror, jeg lige kan gøre noget gratis for dem, eller give dem et tilbud, der er for godt til at være sandt. Det værste er, når det er andre virksomheder, der prøver at presse prisen. Tager de sig ikke også selv betalt for det arbejde, de udfører?

Hvis vi selvstændige skal løfte hinanden i flok, så skal vi altså også betale hinanden for vores services. Hvis man ikke selv vil betale prisen, hvordan kan man så forvente, at andre vil betale en selv? I min optik kan det da kun blive en ond cirkel, og et dårligt mønster, der er svært at bryde.

I starten af min selvstændige karriere var mine priser for lave i forhold til det arbejde, jeg udførte. Jeg arbejdede sågar også en del gratis. Sådan er det nok for mange, når de starter op. Man vil gerne have kunder i biksen, og kan blive en lille smule desperat. Heldigvis har jeg fået mere erfaring, og jeg er blevet dygtigere, ældre og klogere. Så nu tager jeg en fair pris for mit arbejde!

Sig fra over for dårlige betalere

Jeg har lært, at de kunder, der allerede fra start, giver udtryk for, at de vil have det billigt, de er ikke værd at samle på. Det er ofte kunder, der er dårlige betalere, eller konstant brokker sig. Personligt er jeg begyndt at sige nej til opgaver til den slags kunder. For jeg har lært på den hårde måde, at det ikke kan betale sig at sige ja til dem i længden.

At sætte grænser og sige nej tak er en af de ting, jeg har arbejdet rigtig meget på som selvstændig. Er der kunder, jeg har en dårlig fornemmelse omkring, så takker jeg nej til samarbejdet.

Det er nødvendigt at kunne sige nej. Nej til folk, du ikke vil arbejde med, opgaver du ikke har lyst til, og forhold du ikke vil arbejde under. Mærk efter og sig nej, når noget føles forkert!

Hav faste priser

Hvis du har svært ved at sige nej, og har svært ved at tage din rigtige pris for dit arbejde, så sørg for at have faste priser.

Folk vil rigtig gerne presse prisen. Mange vil gerne have det billigere, og nogle ender med slet ikke at betale. Derfor anbefaler jeg, at du har nogle klare priser, som du altid holder dig til. Faste pakkepriser er en kæmpe hjælp, så du ikke havner i en situation, hvor du skal forhandle om, hvad dine ydelser skal koste.

Skriv dine priser et sted på din hjemmeside og henvis hertil, når folk spørger ind til dine priser, så slipper du for at blive al for personlig. Herudover handler det om, at du tror på dig selv, og tør at stå ved de priser, du har besluttet dig for. Dit arbejde er penge værd!

Har du oplevet at folk vil have dine services billigere, eller måske slet ikke vil betale?

Lær at lave en blog

Lær, hvordan du laver din egen blog på eget domæne. Jeg viser dig step by step, hvordan du opretter en blog på WordPress helt fra bunden.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

4 Comments

  1. 27. februar 2019 / 11:47

    Hej Katrine.

    Vel sagt!
    Jeg er enig og god idé med at have priser stående på hjemmesiden.

    Jeg oplever meget, at folk vil betale mig i naturalier, og et eller andet sted er det da også meget rart at få ting gratis, men eller skulle købe dyrere andre steder. Men det betaler på den anden side ikke min husleje!
    Jeg har også været udsat for at et såkaldt “samarbejde” faktisk endte med at blive mig, der arbejde for en anden piges virksomhed, og her er jeg glad for, at jeg sagde “nej” ret hurtigt og bakkede ud.
    Man kan fornemme de gode samarbejdspartnere og kunder, og hvor er der heldigvis også mange gode og givende af dem derude Jeg har lært virkelig at stole på min intuition og mavefornemmelse, for den har ikke svigtet mig endnu.
    Og så må vi være gode til at bakke hinanden op og give tro til hinanden – så er vi alle bedere stillet

    Knus Marie

    • Katrine
      Forfatter
      28. februar 2019 / 10:58

      Hej Marie.
      Tak for din besked.
      Ja, det kan gøre det lidt lettere, hvis man fra start af, kan vise, hvad ens priser er. Pakkepriser fremfor timepriser er også en god idé, så man kan stå ved, at man ikke laver specielle tilbud til nogle. Priserne er altid de samme, og så ved folk, hvad de har at forholde sig til. Man skal ikke være bange for at skræmme nogle væk med sine priser, for så er de alligevel ikke værd at have i sin forretning.

      Jeg er ked af at høre, at du oplever, at folk ikke vil betale for dit arbejde. Jeg ved, at det er svært, men jeg vil anbefale, at du laver nogle faste priser og holder dig til dem. Det kan være svært at sige sin pris i starten, men det er nødvendigt at stå op for sig selv og vide, hvad man er værd.

      Det er helt sikkert en god idé at lytte til sin intuition, og jeg oplever heldigvis også mange flere gode kunder end de dårlige. Havde bare lige brug for at komme ud med mit opråd både for min egen skyld, men også for at bakke op om andre nyopstartede selvstændige, da jeg ved, hvor svært det kan være i starten.

      Alt det bedste til dig <3

  2. 28. februar 2019 / 06:11

    Jeg kan godt forstå din frustration, og det må være ret opslidende og virkelig øv med kunder der ikke betaler, hvor er det tarveligt og ufattelig dårlig stil!

    Det er en vigtig erfaring at tage med sig og handle på fremover. Jeg kender, disse virksomheder som gerne vil presse prisen, og jeg siger altid sagt nej tak og står fast på min pris, medmindre andre ting kan spille ind og bevirke min fleksibilitet – det skal give mening både for mig, mine læsere og kunden. Jeg har en oplevelse af, at nogle virksomheder, tror at bloggere er overivrige for at få sponsorerede indlæg eller gaver for enhver pris, men de bliver klogere når de kontakter mig. Der er faktisk mange ting, der skal falde i hak, for at jeg vil tage en opgave. Det skal matche mit øvrige indhold, jeg skal synes om konceptet/produktet, der skal være en historie at fortælle, som også er interessant at læse om, og så vil jeg dælendutme have min betaling for det 🙂

    Jeg håber, at det er sidste gang, du oplever den slags kunder.

    De bedste hilsner

    Anne Sofie

    • Katrine
      Forfatter
      28. februar 2019 / 10:52

      Hej Anne Sofie. Tak for din kommentar. Ja, det er super øv og mega dårlig stil. Heldigvis er jeg blevet bedre til at håndtere det, og er begyndt at tage betaling, inden opgaven påbegyndes. Det giver et godt billede af, om de vil betale eller ej. Jeg har prøvet en gang at have advokat på, hvor det endte med, at jeg fik mine penge til sidst.

      Det lyder så fornugtigt, at du siger fra. Hvis man har en dårlig fornemmelse, så skal man virkelig bare sige nej. Ja, når det kommer til blogging er der desværre en del virksomheder, der stadig tror, at bloggerne er tilfredse med en shampoo. Men det skyldes nok desværre også, at nogle bloggere siger ja til det. Så vi må stå sammen og fortsætte med at sige fra over for disse virksomheder.

      Tak for opbakningen 🙂

      Kh. Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.