Bruger du allerede Pinterest som trafikkilde til din blog? Eller kunne du godt tænke dig det? Så læs videre her, hvor jeg viser dig, hvordan du gør.
Jeg har længe haft svært ved at forstå, hvordan jeg skulle bruge Pinterest strategisk i forhold til min blog, så jeg besluttede mig derfor for at sætte mig ind i platformen og optimere min Pinterest-konto. Jeg er nu så småt ved at få opbygget mig en god forståelse, og hvis du også har lyst til at kaste dig ud i det, får du her mine 12 bedste tips til at komme i gang:
1. Rich pins
Rich pins sørger for, at din blogs URL automatisk bliver tilføjet til pins fra din blog. Når rich pins er sat op, vil der under billedet blive vist dit billede samt stå, at opslaget stammer fra din blog.
Rich pins
Når rich pins er installeret, vises der, hvilken URL det er fra (udelukkendelund.dk) på Pinterest under billedet, og man sendes så videre til artiklen, når man klikker på Læs.
Installer rich pins
1. Hvis du bruger WordPress, er det nemt at sætte rich pins op. Alt du skal gøre er at installere Yoast SEO plugin. Det sørger nemlig automatisk for at udfylde din metabeskrivelse, som Pinterest kræver, at du gør, for at kunne bruge rich pins.
2. Herefter skal du validere din blog i Pinterest Rich Pins Validator. Indsæt blot linket til et af dine blogindlæg (lige meget hvilket), og klik på “Validate”.
3. Efter du har valideret, bliver du bedt om at acceptere. Sørg for at “HTML-tags” er valgt, og klik så på “apply now”. Det var det. Nemt ik´?
2. Pæne billeder
Sørg for at dine billeder er pæne, og at de har et ensartet look. Vertikale billeder fungerer langt bedre end horisontale billeder på Pinterest, og så er det en god idé at have dine billeder i samme format.
3. Pinterest er en søgemaskine ikke et socialt medie
Pinterest skal ikke bruges som et socialt medie, men fungerer faktisk som en søgemaskine ligesom Google. Det er en utrolig vigtig viden at have, når du gerne vil have trafik fra Pinterest til din blog. Du skal nemlig sørge for, at dine pins og opslagstavler er søgevenlige, sådan at folk finder dem, når de søger efter noget på Pinterest, som du blogger om.
Sådan søgeoptimerer du din Pinterest:
Du søgeoptimerer din Pinterest ved at tilføje keywords i dine beksrivelser på dine pins og opslagstavler, som er relevante i forhold til dit brand. Hvis du f.eks. har en blog om salat, så sørg for at ord som salat, grøntsager, opskrift, mad osv. bliver brugt i dine beskrivelser.
Jeg skriver mine keywords til de enkelte pins under Beskrivelse, som du kan se her:
4. Pin ting du selv kan lide
Ligesom når man køber gaver, og køber noget til folk, som man selv ville blive glad for, så er det lidt det samme med Pinterest. Du skal selvfølgelig dele ting, som passer i din målgruppe, men sørg altid for, at det er ting, som du selv kan lide, og som interesserer dig. På den måde laver du også din egen lille inspirations-opslagstavle, som du kan vende tilbage til, når du har brug for inspiration.
5. CTA i din info-tekst
Under dit Pinterest-navn på din profil, kan man skrive en lille info-tekst. Sørg for, at der er en form for en call-to-action i denne tekst, så folk skal gøre noget aktivt. Det kan f.eks. være, at du vil have dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, gå til en bestemt side på din blog, købe et af dine produkter eller følge dig på Instagram.
Der er rigtig mange, der ikke udnytter, at de faktisk kan bruge den her plads til at fortælle et budskab, og få folk til at gøre noget aktivt på din blog. På min profil har jeg valgt at opfordre folk til at tilmelde sig mit nyhedsbrev.
6. Hold dig til din niche
Hvis du bruger Pinterest i forbindelse med din blog, så sørg for, at din konto afspejler, hvad din blog handler om. Lav opslagstavler ud fra de emner, din blog handler om, og pin ting i samme genre. Hvis du for eksempel blogger om mad, så er det lidt misvisende, hvis din Pinterest-konto indeholder billeder af brudekjoler og sneakers. Hvis din blog handler om mad, så sørg for, at din Pinterest også er plastret ind i mad-billeder.
7. Skriv indlæggets titel på billederne
Når du deler blogindlæg på Pinterest, så sørg for, at du skriver indlæggets titel på billederne. På den måde er der meget større chance for, at du fanger læserne, da de hurtigt kan se, hvad dit indlæg handler om.
8. Dele knap i dine indlæg
Sørg for, at du har en Pinterest dele knap i bunden af dine blogindlæg, så folk nemt kan dele dine indlæg på deres Pinterest. Jeg anbefaler også, at du har Facebook, Twitter og Google+ dele knapper. 🙂
9. Slet gamle og upopulære pins
Hvis du har pins liggende, som ikke får opmærksomhed, så slet dem og pin dem på ny med nye billeder og en ny beskrivelse. På den måde får du en ensartet Pinterest, der ser professionel ud, og samtidig bliver du anset for “mere værd” i Pinterest, når du ikke har upopulære pins liggende.
10. Lav en blogindlæg-opslagstavle
På Pinterest er der rig mulighed for at dele pins fra andre, og det er helt klart en god måde at give inspiration til sine følgere på. Men du skal jo også have trafik til din egen blog, og derfor anbefaler jer, at du laver en opslagstavle, hvor du deler dine egne blogindlæg. Læg den gerne som den første opslagstavle på din blog, og kald den noget, hvor navnet på din blog indgår.
Skriv et svar