En e-bog er en rigtig god måde at brande din blog på og skabe opmærksomhed omkring dig selv, og samtidig få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Jeg møder tit bloggere, der er i tvivl om, hvordan de laver en e-bog, og derfor har jeg her lavet en step by step-guide med otte tips, som du kan følge, så du kan lave din helt egen e-bog helt gratis.
1. Løs et problem for folk
Det vigtigste, når du laver en e-bog, er, at du løser et problem for folk. Hvad skal få folk til at downloade din e-bog? Hvad kan den hjælpe dem med? En e-bog skal være informativ og fyldt med inspiration, så den kan tiltrække læsere.
2. Synergi med din målgruppe
Det er vigtigt, at e-bogens indhold passer til din blogs niche og målgruppe. Hvis du endnu ikke ved, hvem din målgruppe er, så sørg for at lave en e-bog, der passer til de mennesker, som du gerne vil tiltrække til din blog.
3. Skriv løs
Mit bedste råd til at komme i gang med at lave en e-bog er at starte med at skrive løs. Skriv de ting ned, der falder dig ind inden for det bestemte emne, og så kan du altid sætte struktur på det og rette det igennem senere. Min erfaring er, at hvis man tænker for meget over det i starten, så kommer man ingen vegne, fordi man vil have, at det skal være perfekt. Jeg skriver selv mine e-bøger i Word, hvor det er nemt at style teksten, lave overskrifter og indsætte billeder.
4. Lav et coverbillede
Det behøver ikke at være svært at lave et fedt coverbillede til din e-bog, og det kan faktisk gøres helt gratis. Jeg kan anbefale siden canva.com, hvor du ved hjælp af fine skabeloner, kan designe dit eget e-bogcover.
5. Pdf-fil til download
Når du har skrevet din e-bog, stylet den, lavet et fint coverbillede og læst korrektur på den, er den klar til at blive gemt. Jeg anbefaler, at du gemmer den som pdf-fil. Det er en god idé at skrive copyright-oplysninger i bunden af din e-bog, så andre ikke kan genbruge den som deres egen.
6. Upload din e-bog til dit mediebibliotek
Din e-bog er nu færdig, og du skal uploade den til mediebiblioteket på din blog. Linket du får, når e-bogen er uploadet, er det du skal give til folk, så de kan downloade den.
7. Link til e-bogen
Jeg anbefaler, at du giver folk mulighed for at downloade din e-bog, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det fungerer på den måde, at folk tilmelder sig dit nyhedsbrev, og herefter får de så tilsendt e-bogen til deres e-mail.
Hvis du ikke er interesseret i at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan du også vælge at gøre det muligt for folk at downloade din e-bog direkte fra din blog. Der findes også måder, hvorpå du kan få betaling for din e-bog, sådan at folk altså skal købe din e-bog, før de får den tilsendt.
8. Brand din e-bog
Det er nu blevet tid til, at du skal gøre folk opmærksom på din nye e-bog, så de kan downloade og læse den. Der er mange måder, hvorpå du kan brande din e-bog, og du skal selvfølgelig gøre det, der passer bedst til din målgruppe. Jeg vil dog anbefale, at du gør følgende:
Blog om din e-bog:
Lav et blogindlæg, der omhandler det samme emne som din e-bog. I indlægget deler du ud af lidt tips og inspiration, og i slutningen af blogindlægget skriver du så, at man kan downloade din e-bog for at læse mere om emnet.
Brug også de soiale medier:
En rigtig god måde at få din e-bog ud på er via de sociale medier. Sørg for at lave nogle fine billeder, der passer til de forskellige medier, og del så e-bogen på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram osv. Brug de sociale medier, der passer til din målgruppe. Hvis du allerede har nogle tilmeldt på dit nyhedsbrev, så send e-bogen til dem på mail.
Brug dit netværk:
Kender du nogle, der kunne være interesseret i at skrive om din e-bog, dele den med deres venner eller andet? Det er en rigtig god idé at få andre til at reklamere for din e-bog også, hvis du har mulighed for det.
Jeg håber, at du kunne bruge min guide til, hvordan du laver en e-bog. Hvis du har spørgsmål, må du endelig kontakte mig via mail eller i en kommentar nedenfor. 🙂
♡ Katrine
Skriv et svar