Om bogen Spis dig gravid – og hvordan den hjalp mig

Indlægget indeholder reklamelinks.

Efter næsten to år med uregelmæssig menstruation og uren hud, valgte jeg at købe bogen “Spis dig gravid” for at få en normal cyklus. Selvfølgelig skal der lidt mere end en kostændring til for at blive gravid, men bogen hjalp mig på fire måneder. Jeg vil derfor helt klart anbefale bogen til andre i min situatuon.

Da jeg stoppede med p-piller for to år siden, gik min menstruationscyklus helt amok. Den blev uregelmæssig, og jeg fik en masse bumser. Noget som p-pillerne alt sammen havde været med til at styre i de otte år, jeg tog dem.

Efter en masse lægebesøg, hvor jeg på ingen måde blev taget seriøst, fik jeg i foråret 2016 endelig en tid hos en gynækolog. Hun konstaterede, at jeg højst sandsynligt har PCO. Jeg havde selv haft mistanken længe, og i december 2015 valgte jeg derfor at spise efter bogen “Spis dig gravid” (reklamelink) i håb om, at min cyklus kunne blive normal. Cirka fire måneder efter, at jeg startede på bogens principper, blev jeg gravid. Ret vildt! 😊

Jeg har aldrig fået et endeligt svar på, om jeg rent faktisk har PCO. Det er en længere forklaring om en dårlig behandling på Køge Sygehus, men jeg er selv overbevist om, at jeg har det. Jeg har mange af de symptomer, som kvinder med PCO har, og gynækologen troede det som sagt også.

Om bogen Spis dig gravid

Men hvad går “Spis dig gravid” egentlig ud på? Det vil jeg rigtig gerne uddybe, da den forhåbentlig kan hjælpe andre, som den har hjulpet mig. Lige meget, om du har PCO eller ej, vil jeg anbefale dig at spise efter bogen, hvis du har svært ved at blive gravid, eller bare gerne vil have en normal menstruationscyklus. Bogen indeholder en masse forklaringer og historier, og det er lidt ligesom at have biologi at læse den. Bogen anbefaler, at man spiser ud fra konceptet KISS-kost, som er en kost, der sænker insulinniveauet i blodet, da det nemlig er insulinen, der kan gøre, at ens cyklus bliver uregelmæssig, og at man ikke får ægløsning.

Spis færre kulhydrater

I KISS-kost kigger man på madens glykæmiske indeks, og jo lavere et glykæmisk indeks maden har, jo bedre er det. Der er altså derfor en masse fødevarer, du skal holde dig fra. Du skal blandt andet holde dig fra kulhydrater og spise mere protein og lidt mere fedt. Hold dig derfor fra sukker i al almindelighed, kartofler, pasta, ris og lyst brød. Samtidig må du heller ikke spise bananer, tørret frugt, honning og havregryn.

Det kan godt være ret omstændigt og uoverskueligt lige i starten, men jeg synes hurtigt, jeg kom ind i en god rytme. Det smarte ved bogen er, at der bagerst i den er et opslagsværk, hvor forskellige fødevarer er delt ind i farverne rød, gul og grøn. De grønne fødevarer må du spise så mange af, du har lyst til, de gule kan du indtage lidt af, og de røde skal du prøve at undgå helt.

Opskrifter og inspiration

Bogen indeholder også opskrifter, så du kan få inspiration til, hvad du kan spise. Det var en stor hjælp for mig, da jeg i forvejen ikke er særlig kreativ i et køkken. Men mens jeg spiste efter bogen, hyggede jeg altså stadig med usunde ting en gang imellem. Juleaften gik jeg til den, og hvis jeg var til fødselsdag eller andet, tog jeg også gerne et stykke kage. Jeg sørgede for at leve efter bogens principper i hverdagen, men hvis jeg skulle til et arrangement, så tog jeg det mere roligt og spiste det, der blev serveret. Sådan lidt 80/20-agtigt. Og det viste sig altså at være godt nok, for allerede efter et par måneder blev min menstruationscyklus normal. Mine bumser begyndte også at forsvinde, og min hud blev generelt meget pænere, så det var også et stort plus.

Køb bogen Spis dig gravid hos Gucca.dk her. (reklamelink)

Hvis du har spørgsmål til KISS-kost, bogen eller andet, må du endelig skrive til mig. Jeg vil meget gerne besvare dine spørgsmål, så godt jeg kan 😊

Opt In Image
Rejsetips til dig

Som tilmeldt på mit nyhedsbrev får du en pakkeliste, der hjælper dig med at pakke til dit lille barn. Herudover får du rejsetips, gode råd og nyheder direkte i din indbakke.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

4 Comments

  1. Cecilie
    30. august 2016 / 20:01

    Hej ???? har du andre nyttige tips hvis man prøver på at blive gravide

    • Katrine
      31. august 2016 / 08:35

      Hej Cecilie. Tak for din besked 🙂 Jeg kan jo kun tale ud fra egne erfaringer, og det der hjalp mig, var at spise efter denne bog, og så ellers bare tage det roligt omkring det at blive mor. Jeg fokuserede på af spise efter bogens kostregler, men prøvede udover det ikke at tænke på graviditet. Jeg tror, det er vigtigt, at man ikke stresser kroppen ved, at man konstant tænker på, hvor inderligt man ønsker at blive gravid (Selvom det er svært, I know). Jeg fik også en henvisning til en gynækolog, og det var rigtig rart at tale med hende og blive undersøgt – det gav ligesom lidt ro over hele situationen, at jeg følte, at jeg blev taget seriøst og lyttet til.
      Rigtig meget held og lykke til dig. Jeg håber, at det snart lykkes for dig. Sig endelig til, hvis du har andre spørgsmål.
      De bedste hilsner Katrine.

  2. Kirsten
    27. februar 2017 / 18:40

    Hej Katrine

    Tusind tak for inspiration!

    Jeg er netop selv gået i gang med at følge bogens anvisninger, og er meget spændt på, om det mon har en effekt – jeg døjer med lange cyklusser, hovedpiner og uren hud – og udebleven graviditet, ikke mindst!

    Jeg har lige et par spørgsmål, jeg håber du vil svare på:

    Hvordan var din menstruationscyklus, inden du startede på KISS-kosten? Lange, korte eller ikke-eksisterende?

    Tabte du dig som følge af kostomlægningen? Og oplevede du andre gevinster udover dem du beskriver ovenfor?

    Bedste hilsner
    Kirsten

    • Katrine
      28. februar 2017 / 10:03

      Hej Kirsten.

      Tak for din besked.
      Først og fremmest rigtig meget held og lykke med din graviditet. Jeg ønsker for dig, at det må lykkes snart.

      Ang. min menstruationscyklus, så gik der ofte mellem 2-5 mdr. mellem mine menstruationer, fra jeg stoppede på p-piller.

      Ja, jeg tabte mig et par kilo. Jeg var dog normalvægtig i forvejen. Udover pænere hud og en normal cyklus, så følte jeg mig også mindre oppustet, og min mave blev fladere.

      Sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål 🙂

      De bedste hilsner
      Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.