10 tips til at blive mere positiv

vaer_mere_positiv
Jeg bliver glad af at starte dagen med friskpresset juice 🙂

At være positiv handler om at vælge at se den lyse side af livet. Også når tingene går skævt. Når vi er nede, triste og kede af det, gælder det om at tænke på de gode ting, vi har, og fokusere vores energi på det. Det handler også om at se det gode i andre mennesker, men vigtigst af alt, at se det gode i os selv.

Ingen mennesker er glade hver dag, og det skal vi heller ikke være, men der er mange ting, vi kan gøre for at være positiv størstedelen af tiden. Jeg har samlet 10 tips lige her, som du kan prøve næste gang, du har en off-dag.

1. Husk, at ingen er perfekte
Lykke handler ikke om at tilstræbe det perfekte. Lykke handler om at se de positive ting i livet, og få det bedste ud af hver dag. Ingen er perfekte, og alle mennesker har dårlige dage. Så vær optimistisk, tro på bedre dage, og se lyset frem for mørket. Det er første skridt til at blive mere lykkelig.

2. Del dine tanker
Det kan være svært at snakke om, når vi er kede af det eller i dårligt humør, men det hjælper. Så fortæl nogle, hvordan du har det, du vil højst sandsynligt kunne mærke, hvordan det letter, når først det er sagt. Jeg bruger nogle gange bloggen til at fortælle, at jeg er i dårligt humør, og jeg har det allerede bedre, så snart det er skrevet ned.

3. Glæd andre
Bliver du ikke også glad af at glæde andre? Det behøver ikke at være det helt store, men en lille donation, en hjælpende hånd til din farmor, eller noget helt tredje. Find en overskuelig måde at glæde andre på, så er jeg sikker på, at du helt automatisk også bliver i bedre humør.

4. Lyt til musik, der gør dig glad
Har du nogle bestemte sange, som vækker gode minder frem i dig? Måske har du en sang, som dig og dine veninder altid danser til, når I er i byen, eller en sang som minder dig om en solrig sommerdag? Sæt noget musik på, der gør dig i godt humør, og som vækker gode minder hos dig.

5. Fyld dit liv med gode omgivelser
Vær sammen med mennesker, der tror på dig og dine drømme. Brug tid med folk du stoler på, og hvor du kan være helt dig selv, og som støtter dig, også når du er i dårligt humør. Har du mennesker i dit liv, som har en negativ indvirkning på dit humør, så beslut dig for, om de er værd at have i dit liv?

6. Spis sundt
Det lyder måske underligt, men sund mad er med til at give os energi, og hjælper samtidig på vores humør. Så start dagen med et sundt morgenmåltid med masser af vitaminer. Jeg er selv glad for at starte morgenen med en friskpresset juice. Det smager både godt, og giver en god start på dagen.

7. Smil til verden
Hvad med at se en sjov komediefilm? Måske føler du dig ikke i humør til at smile, men faktisk bliver vi automatisk gladere og mere positive, når vi trækker på smildebåndet, selv hvis vi tvinger os selv til det.

8. Betyder det virkelig noget?
Spørg dig selv, om det der har gjort dig i dårligt humør virkelig betyder noget? Jeg har erfaret, at jeg nogle gange bliver i dårligt humør over ting, som i øjeblikket virker virkelig slemme, men når jeg så spørger mig selv, om det virkelig betyder noget, og om det overhovedet er værd at være i dårligt humør over, så er svaret ofte nej. Og hvorfor så spilde tiden på det?

9. Kom ud i naturen
Løb eller gå en tur i en skov, en park, på en strand, eller et andet sted, hvor du kan få frisk luft og mærke naturen. Det vil helt sikkert rense dine tanker og give dig fornyet energi.

10. Giv dig selv lov til at være i dårligt humør
Sig til dig selv, at det er helt okay at være i dårligt humør. Det hjælper bestemt ikke på humøret at skælde sig selv ud over, at man er negativ. Tværtimod. Så accepter din situation, og giv dig selv lov til at være i dårligt humør en gang imellem.

Hvad hjælper dig, når du er i dårligt humør?

katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.