Start en blog som selvstændig

guide_start_en_blog_som_selvstaendig

Har du overvejet at starte en blog som selvstændig, men er du i tvivl, om det er en god idé?

Som selvstændig har du mange bolde i luften, og jeg forstår godt, hvis det kan virke uoverskueligt også at skulle blogge. Ikke desto minde anbefaler jeg dig at gå i gang alligevel. At have en blog som selvstændig er nemlig en fantastisk måde at brande din virksomhed på og tiltrække nye kunder.

Men hvad skal jeg blogge om?

Jeg hører tit fra folk, at de ikke ved, hvad de skal blogge om. Men tro mig, du har så meget at byde ind med! Du har jo en enorm viden inden for det felt, du arbejder med, og jeg går også ud fra, at du er passioneret inden for det, du laver. Del ud af denne viden på din blog. Skriv om din passion og lær fra dig. Tænk på, at det der føles naturligt og som en selvfølge for dig, ikke nødvendigvis er det for andre. Alle starter et sted, så tænk over, hvad dine spørgsmål var, dengang du begyndte at lære om det, du i dag er ekspert til.

Men er det overhovedet tiden værd at have en blog som selvstændig?

Der er mange rygter, når det kommer til blogging.

  • Blogmediet er dødt

  • Blogging er spild af tid

  • Ingen læser blogs

Disse myter passer heldigvis ikke, og der er rigtig mange gode grunde til at have en virksomhedsblog. Bare læs med her i indlægget.

7 gode grunde til at have en virksomhedsblog

1. Billig markedsføring

En blog er en billig markedsføringskanal at gå i gang med, og så er det forholdvis nemt. Din blog er altid åben, og kunderne kan altså finde dig på alle tider af døgnet, hvilket får dig til at fremstå mere tilgængelig.

2. Giver dig ekspertstatus

Der er mange, der er bange for at dele ud af deres viden. Måske tænker du også, at der ikke er nogle, der vil betale dig for dit arbejde, hvis du giver tips og gode råd gratis på din blog. Men at blogge om din passion og dele din viden inden for din niche er med til at give dig ekspertstatus. Det får dig til at fremstå som en, der ved, hvad hun taler om, og det er altså noget, der tiltrækker kunder.

Alle kan komme og sige, at de kan finde ud af et eller andet, men det gælder om at vise, at du kan! En blog er med til at skabe troværdighed, fordi læserne for det første lærer dig bedre at kende. Og for det andet, fordi de ved at læse dine indlæg kan se, at du har styr på de ting, du arbejder med.

3. Trafik til dit website

Du vil gerne sælge dig selv på din hjemmeside, få folk til at kontakte dig og købe af dig, men hvordan skal folk finde din hjemmeside? Du kan selvfølgelig bruge en masse penge på annoncering, men jeg foreslår, at du i stedet laver blogindlæg. Blogindlæg er med til at skaffe læsere til dit website. Det kan f.eks. være trafik fra Google, fordi du har blogget om et emne, som folk søger efter. Det kan også være trafik fra sociale medier, hvor du deler dine indlæg, eller fra dit nyhedsbrev, hvorfra du linker til dine indlæg.

4. Led folk til dit nyhedsbrev

Sørg for, at dine blogindlæg leder trafik videre til dit nyhedsbrev, så du får læserne til at tilmelde sig. På den måde er din blog med til at skabe flere potentielle kunder i din virksomhed.

5. Svar på spørgsmål

Får du mange af de samme spørgsmål igen og igen, når du taler med kunder eller potentielle kunder? Afklar nogle af disse ting på din blog. Svar på de spørgsmål dine kunder sidder med. På den måde hjælper du også andre, der sidder med disse spørgsmål. Hvis en læser føler, du har hjulpet dem, er der meget større chance for, at de senere hen vil blive kunde hos dig.

6. Bliv klogere på din målgruppe

Ved at holde øje med din statistik på din blog og se, hvilke blogindlæg der er de mest læste, får du input til, hvad folk er interesseret i. Det er med til at give dig en idé om, hvilket indhold du skal lave mere af, og hvilke produkter du potentielt kan tilbyde.

7. Et blogindlæg = lang levetid

Blogindlæg lever forevigt og kan blive fundet og læst igen og igen. Du kan også selv dele det igen og igen, og når du skriver et blogindlæg, kan du genbruge en masse af det til indhold på dine sociale medier. På den måde sparer du tid, når du skal dele indhold på f.eks. Instagram.

Fem tips til din virksomhedsblog

1. Begræns dig

Sørg for at blogge om emner inden for din niche. Det er vigtigt, du begrænser dig, så kunderne ved, hvad du er ekspert inden for.

2. Giv værdi

Del ud af din viden og giv masser af værdi på din blog. Du skal ikke være bange for at give din viden ud gratis. Det viser, hvad du kan.

3 Brug tid på SEO-optimering

SEO-optimering vil sige, at du gør det lettere for søgemaskinerne at afkode, hvad din blog og dit indhold handler om. Med god SEO kan du komme højt på søgemaskinerne, og på den måde få mere trafik.

4. Få folk over på din mailliste

At have en mailliste er et stærkt værktøj, når du senere skal sælge til dine kunder, så sørg for at få dine bloglæsere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

5. Del dit indhold igen og igen

En fejl mange laver er, at når de først har skrevet deres blogindlæg og delt det en gang, så glemmer de alt om det, hvilket er ærgerligt. Så sørg for at dele det igen og igen, så du kan blive ved med at få trafik til din blog.

ebog_blog_dig_til_flere_kunder_coverVil du i gang med at blogge?

Jeg har lavet e-bogen “Blog dig til flere kunder”, der guider dig til at lave din egen virksomhedsblog.

E-bogen er til dig, der:

  • Ønsker at få flere kunder i din virksomhed, men ikke har et kæmpe marketingbudget.

  • Er selvstændig, eller drømmer om at blive det. En blog er en supergod måde at skabe opmærksomhed på.

  • Har det svært ved at sælge dig selv, og gerne vil undgå opsøgende salg. Tiltræk i stedet kunder med din blog.

  • Gerne vil blive klogere på blogging, og hvordan du kan bruge en virksomhedsblog.

Læs mere om e-bogen


Har du overvejet at starte en virksomhedsblog?

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!